Pan American and Para Pan American Games Santiago 2023 / Santiago 2023

EN
I led the technical design and constructive processes for the set design of the Santiago2023 Closing Ceremonies. Both designs needed to meet the needs of the producers; Balich Wonder Studio, Lotus, and all technical departments that had to interact with the scenery.
The main challenge I faced was managing the pressure of orchestrating the closing ceremony of Chile’s most significant sports event, watched by over 11.8 million people worldwide. The set was installed outdoors and had to meet strict quality and safety standards within a tight schedule.
Additionally, for the Opening Ceremony of the Panamerican Games, I worked as a consultant for the technical specification and safety standards for the “Towers” set element, which, besides being support for lighting instruments, it provided support for the aerial rigging/performer flying during the ceremony.

ES
Convocado para ejercer el rol de Director Técnico para la escenografía de las Ceremonias de Clausura de Santiago2023, lideré los procesos de diseño técnico y constructivo de las escenografías, la realización escenográfica y los montajes escenográficos de ambas ceremonias, respondiendo a las necesidades y expectativas de Balich Wonder Studio, Lotus, y los distintos departamentos que debían interactuar con la escenografía.
El principal desafío que enfrenté en este proyecto fue lidiar con la presión y la expectativa que significa la ceremonia de clausura del evento deportivo más importante en la historia de Chile, evento que sería transmitido por televisión, en vivo y en directo, y que logró un alcance de más de 11.8 millones de personas en Chile y el mundo. El montaje debía realizarse en la intemperie, en tiempos muy acotados, y bajo exigentes estándares de calidad y seguridad.
Adicionalmente, para la Ceremonia Inauguración de los Juegos Panamericanos, participé como consultor en la especificación técnica y estándares de seguridad para el elemento escenográfico “Torres”, las que además de funcionar como estructura para iluminación, fueron el soporte para las acrobacias aéreas interpretadas durante la ceremonia.

Role
Technical Director & Technical Designer
For
Espacio Checoeslovaquia – Balich Wonder Studio – Lotus
Date
2023
Type
TV – Ceremony
URL
youtu.be/-YfiscnfySw
URL
www.balichwonderstudio.com/ceremonies/

https://www.balichwonderstudio.com/

Checoeslovaquia

Dibujo de Bryan Vinet

https://www.balichwonderstudio.com/

https://www.balichwonderstudio.com/

https://www.balichwonderstudio.com/

https://www.balichwonderstudio.com/